Förbättrad sömn

Det är viktigt för vår hjärna att få sömn. Men tyvärr är det vanligt att ha problem med sömnen och ungefär var tredje person har sömnbesvär då och då. Ungefär var tionde person får svårare besvär. Om vi sover dåligt under en lång tid kan det leda till obalanser som:

  • Autoimmuna sjukdomar

  • Oro och ångest

  • Stelhet och värk i kroppen

  • Nedsatt immunförsvar

  • Humörsvängningar

  • För tidigt åldrande

  • Minneförlust

  • Koncentrationsvårigheter

  • Högt blodtryck

  • Depression

Det är under nattsömnen som livsviktiga reparations- och återuppbyggnadsarbeten görs i både kropp och sinne. Sömnen behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck.



Kroppkontitutionen Vata dosha sover ytligt, oroligt och vaknar tidigt. Ibland är det svårt att somna om.


Pitta dosha kan ibland ha svårt att somna och ligger och vrider och vänder sig utan att kunna somna.


Kapha sover uteslutet alltid för mycket och är trots det ändå trött och har svårt att kliva upp på morgonen.


En av de vanligaste orsakerna till sömnproblem är stress. Stress orsakar att kroppen ställer in sig på att vara vaken. När du sover minskar stresshormonerna. Det är viktigt att prioritera och minska ner stressmoment. Vissa saker går faktiskt att göra tillräckligt bra. Lägg all din energi på det som verkligen är viktigt.


Det finns dock tips som kan hjälpa och förbättra din sömn. De är:

  • Ayurvediska egenvårdsrutiner

  • Dygnsrutiner där du lägger dig vid samma tid och går upp vid samma tid.

  • Få minst 20 minuters utedagsljus per dag.

  • Motion hjälper till att du får bättre sömn.

  • Ät inte för sent på kvällen.

  • Trappa ner.

  • Drick inte kaffe för sent kvällen.

  • Titta inte på skärmar innan läggdags (Ipad, mobil, dator o.s.v.).

  • Ayurvediska roten Ashwagandha hjälper till att få förbättrad sömn - Salve, J., et al [2019]: Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study.

  • Reiki har också visat sig att vara effektivt för att åstadkomma en förbättrad sömn - Rosemilda da Costa, J., et al [2022]: Reiki for promotion of health and sleep quality in hospital nursing professinals. Brazilian Journal of Nursing, August.

Vill du få hjälp gör jag både Ayurvediska hälsovägledningar och Reiki-sessioner.


Sov gott!


#sömn #Ayurveda #Reiki #välmående



60 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Inre frid

Egots faser