top of page

Morgonpromenad

Nerja 2017 018.JPG

Att starta dagen med en morgonpromenad är vitaliserande och välgörande. Jag börjar dagen med en proteinfrukost för att jag vill inte att förbränningen ska använda sig av muskelmassan. Kolhydrater gör att blodsockret stiger. Morgonpromenaden är till för att få fettförbränning.

På morgonen är det låga blodsocker- och insulinnivåer i kroppen. Insulin aktiverar upptaget av glukos i musklerna och fettcellernas upptag av fettsyror.

Det vill säga teorin är att om du tar en morgonpromenad i snabbtempo på relativt tom mage efter nattens fasta är blodsocker- och insulinnivåer låga. Det möjliggör att förbränningen görs av kroppens fettreserver. Morgonpromenad är ett knep som kroppsbyggare använder sig av för att få en låg fett-procent och hög muskel-definition på kroppen.

Utöver det tidigare nämnda finns det fördelar med en morgonpromenad.

  • Du får en mental klarhet, känner dig mer energifylld

  • Lyckohormonerna serotonin och dopamin frisätts mer och som konsekvens blir du lugn och känner välbefinnande

  • Du får mer närvaro i stunden 

  • Cirkulationen startas i kroppen och morgonpromenaden gör dig mer fokuserad

  • Du får bättre sömn och blir inte så lättväckt under nattsömnen

Det jag själv upplever när jag går morgonpromenad är att jag mår fantastiskt mycket bättre. Jag får de allra bästa idee'rna när jag är ute och promenerar. Jag gör det här för att jag vill ha ett hälsosammare liv med mer livskvalitet.

Walking is the mans best medicine

Lao Tsu

PSoas

Det finns en muskelgrupp som är beläget vid höftpartiet på oss människor som brukar benämnas Psoas. Det är ett mycket populärt begrepp bland läkare, sjukgymnaster, tränare och yogalärare. Ordet Psoas är en förkortning av Iliopsoas som är namnet på en grupp av muskler Psoas major, Iliacus och Psoas minor. Tilsammans skapar de höftböjarmuskeln och människans motsvarighet till file mignon.

Den här muskelgruppen behövs för att röra benen och att hålla ihop benen med resten av kroppen. Vilket är en mycket viktig uppgift.

Psoas har blivit så viktig att en del har döpt muskelgruppen för "själens muskel". eftersom den starkt korrelerar med vårt välmående. Vår livstil som inkluderar för mycket stillasittande, bilkörande, stress, fel ställning när vi sitter och skor som inte är ergonomiska. Det har resulterat i ryggont, ischias, ont i knäna, diskproblem och så vidare.

Personligen tror jag att vår själ sitter i hjärtat men likväl är det väldigt viktigt att ta hand om Psoas för att åstadkomma välmående. Yoga är bra för att träna muskelgruppen Psoas.

bottom of page